Ahrefs: de perfecte SEO tool voor grote bedrijven

Ahrefs biedt een breed aanbod aan informatie voor jouw backlinks, zoekwoorden en posities op Google. Deze tool is zowel populair bij ervaren marketeers als mensen die nieuw zijn op het gebied van SEO. Dit komt voornamelijk door de hoeveelheid data waarover Ahrefs beschikt. Deze data wordt mogelijk gemaakt door over drie biljoen datapunten. Hierdoor is het voor jou zeer gemakkelijk om aan de slag te gaan met verschillende SEO tools die inzicht geven in de zoekwoorden die jij het beste kan gebruiken. Daarnaast kan jij erachter komen waar de nieuwe backlinks van jouw vanaf komen en de prestaties van jouw concurrentie kan je moeiteloos bijhouden.

Voor- en Nadelen van Ahrefs

Om erachter te komen of Ahrefs dé oplossing voor jou is, gaan we kijken naar de voordelen en nadelen die van toepassing zijn op deze SEO tool.

Voordelen

  • Deze SEO tool heeft na Google de meeste crawlers en bevat daarnaast de grootste database van alle tools.
  • Ahrefs is zowel voor ervaren marketeers en beginnende SEO’ers gebruiksvriendelijk en makkelijk te gebruiken.
  • Ahrefs biedt zeer complete data en streeft naar zo accuraat mogelijke data.
  • Ahrefs levert verschillende functionaliteiten die niet verkrijgbaar zijn bij andere SEO tools
  • Deze SEO tool biedt actuele informatie doordat het om de dertig minuten wordt bijgewerkt.

Nadelen

• Ahrefs is in vergelijking tot andere SEO tools vrij duur.
• Ahrefs heeft nog doorgroeimogelijkheden op het gebied van de Site Audit.

De gebruiksvriendelijkheid van Ahrefs

Doordat Ahrefs geen gebruik maakt van een proefperiode, is het niet mogelijk om de SEO tool te testen zonder een abonnement af te sluiten. Echter, biedt Ahrefs een breed aanbod aan mogelijkheden en is het zeer gebruiksvriendelijk. Doordat deze tool veel updates uitvoerd, kan je er op vertrouwen dat de data die jij ontvangt via Ahrefs altijd up-to-date is. Het is belangrijk dat de tool een duidelijke design heeft waardoor jij goed het overzicht kan bewaren en de beschikbare tools makkelijk kunt gebruiken.

De mogelijkheden van Ahrefs

Ahrefs biedt een breed aanbod aan functionaliteiten die ervoor zorgen dat jij jouw website kan optimaliseren. Hierdoor zal jij een hogere positie op de ranking van Google bemachtigen. Maar welke tools biedt Ahrefs eigenlijk aan? Lees snel door!

  1. Site Explorer: De impact van backlinks

Google heeft aangegeven dat backlinks geen grote impact meer hebben op de ranking binnen Google. Echter, is elke marketeer ervan op de hoogte dat een goed backlink profiel wel degelijk impact heeft op de Google ranking. Het is vaak onoverzichtelijk en kost veel energie om nieuwe backlinks te achterhalen. Echter, door het gebruik van Ahrefs hoef jij je daar geen zorgen meer over te maken. Ahrefs zorgt voor een overzichtelijk aanbod van alle backlinks die naar een bepaalde website linken.

  1. Content Explorer: De waarde van jouw zoekwoorden

Met de Content Explorer ontvang je informatie over bepaalde zoekwoorden. Echter, focust deze tool zich op de resultaten van de zoekopdracht. Wat kan jij hiermee? Het zorgt ervoor dat je kan zien welke zoekwoorden al worden gebruikt in de markt. Hierdoor krijg je informatie over potentiële zoekwoorden om te gebruiken waardoor het jouw werk een stuk gemakkelijker maakt. Ben je op zoek naar specifieke zoekwoorden? Geen probleem, Ahrefs geeft jou de mogelijkheid om filters in te stellen bij het zoeken naar deze zoekwoorden. Met deze informatie ben je in staat om de concurrenten te analyseren en om te zien of jouw SEO score goed is. Daarnaast is het mogelijk om te zien hoeveel je moet verbeteren om jouw SEO te optimaliseren.

  1. Keyword Explorer: Wie zoekt wat?

Wat doet een Keyword Explorer eigenlijk? Het is eigenlijk niet zo ingewikkeld, de tool doet onderzoek naar zoekwoorden om jouw website te kunnen optimaliseren. Wat houden zoekwoorden in? Zoekwoorden zijn de termen die mensen invullen, op zoekmachines, wanneer ze ergens naar zoeken. Zo is het slim om voor kleinere bedrijven gebruik te maken van zeer specifieke zoekwoorden waardoor ze niet overschaduwd worden door de grote bedrijven. Door jouw zoekwoorden in te vullen in de tool, ontvang je veel informatie over desbetreffende zoekwoord. Zo kan je zien hoeveel jouw concurrentie bepaalde zoekwoorden gebruikt en welke zoekwoorden gerelateerd zijn aan die van jou. Met deze tool zorgt Ahrefs ervoor dat je voor elk zoekwoord dat je invult, de benodigde informatie ontvangt kom jouw website of pagina beter te laten ranken op de zoekmachines.

  1. Alerts: Zorg dat je geen kans mist!

Alerts zijn meldingen die jou op de hoogte stellen van nieuwe gebeurtenissen. Zo ontvang je Alerts wanneer er een nieuw en populair zoekwoord is. Daarnaast ontvang je meldingen wanneer je een nieuwe backlink ontvang en wanneer je naam genoemd wordt die niet gekoppeld is aan een link naar jouw website.

Deze informatie zorgt ervoor dat je altijd up-to-date bent van de veranderingen die invloed hebben op jouw website. Het is mogelijk om de Alerts in te stellen zodat je dagelijks informatie hierdoor ontvangt. Echter, is het ook mogelijk om de informatie wekelijks of maandelijks te ontvangen. Door het gebruik van deze meldingen ben je altijd up-to-date waardoor het moeilijk wordt om kansen te laten liggen.

  1. Rank Tracker: Weet waar je staat

Wil je graag weten of jouw inspanningen ook daadwerkelijk een positieve invloed hebben? Dan is de Rank Tracker de perfecte optie voor jou. Hiermee ben je op de hoogte van wat jouw inspanningen opleveren. Het is mogelijk om te checken waar je gepositioneerd bent op Google met verschillende zoekwoorden. Daarnaast biedt deze tool data over je huidige positie. Ook kan je zien wat de potentie is van zoekwoorden en wat je gemiddeld gepositioneerd bent op de zoekmachines. Hierdoor ben je direct op de hoogte wanneer je daalt in de posities van Google waardoor je op de hoogte wordt gesteld om in te grijpen.

  1. Site Audit: Het rapport voor websites

Met de Site Audit ben je in staat om verschillende informatie op te vragen over verschillende aspecten die betrekking hebben op de website van jou, de website van een klant en van de website van jouw concurrentie. Je bent in staat om te zien of de codering en links goed zijn en hoe snel de website is. Daarnaast is het mogelijk om te zien of een website verschillende certificaten heeft.

  1. Andere functionaliteiten

Naast de bovengenoemde informatie, ben je ook in staat om gebruik de maken van andere mogelijkheden. Zo kan je verschillende domeinen met elkaar vergelijken, kan je de URL’s zien die naar concurrentie linkt en niet naar het domein van jou. Ook is te zien op welke plaats jouw website gepositioneerd is binnen de zoekmachines.

Maar wat kost het eigenlijk?

Bij Ahrefs heb je de mogelijkheid om een keuze te maken uit vier verschillende pakketten. Elk van de pakketten biedt een upgrade ten opzichte van de vorige maar brengt ook meer maandelijkse kosten met zich mee. Het is aan te raden om voor het Advanced pakket te gaan om dat je zonder dit pakket, als online marketeer, verschillende belangrijke tools mist. De pakketten van Ahrefs zijn vrij prijzig maar daar krijg je ook een breed aanbod aan tools voor terug. Wil je de prijzen zelf zien? Ontdek de prijzen van Ahrefs abonnementen hier!

Zijn de kosten het waard?

Waar de abonnementen aan de hoge kant zitten, ontvang je veel voordelen. Zoals bij andere SEO tools kan je pas van alle functionaliteiten gebruik maken bij het duurste pakket. Hierdoor kan je gebruik maken van een minder compleet pakket op het begin om te kijken hoe Ahrefs werkt en of het iets voor jou is. Daarnaast is het mogelijk om gebruik te maken van een zevendaagse semi-proefperiode. Waarom semi-proefperiode? Omdat je in deze dagen alleen voor een verlaagde prijs gebruik kan maken van de abonnementen en niet volledig gratis als bij een proefperiode.

Conclusie

Het doel van dit artikel is om jou een beter inzicht te geven in wat Ahrefs in houdt. Om je keuze te maken tussen alle SEO tools is het belangrijk om je goed te informeren. Deze SEO tool is zeer compleet. Op verschillende punten kan het echter nog verbeteren. Echter, is dit een kwestie van tijd die het nodig heeft om de verbeteringen door te voeren. In vergelijking met andere SEO tools is Ahrefs vrij duur. Hierdoor raden wij het aan voor ervaren ondernemers en grotere bedrijven. Maar is Ahrefs het geld waard? Dat zeker!

Wiggle fietskleding kopen via wielrenblog Wielermagazine