SEMrush: De alles-in-één SEO tool

De redding voor online marketeers zijn SEO tools. Maar wat onderscheid SEMrush van alle andere marketing tools? Deze SEO tool heeft zeer brede mogelijkheden waardoor het bekend staat als een alles-in-een tool die de gebruikers ervan kan ondersteunen in verschillende werkzaamheden. Daarnaast is het perfect voor analyses op het gebied van zowel SEO als SEA en daarnaast zijn deze ook beschikbaar voor B2C en B2B. Hierdoor hoef jij je nergens meer zorgen over te maken. Maar wat onderscheid SEMrush van alle andere SEO tools? In dit artikel wordt naast het bespreken van de voordelen en nadelen ook specifieker gekeken naar de SEO tool. Ben jij benieuwd of dit jouw volgende SEO tool wordt? Lees dan snel verder!

De voor- en nadelen van SEMrush

Hier zullen wij direct de voor en nadelen bespreken die ervaren worden binnen SEMrush. Wat valt er op bij het gebruik van deze SEO tool? 

Voordelen

    • SEMrush is een complete SEO tool die beschikt over zeer belangrijke mogelijkheden. Hierdoor staat het bekend als een zeer betrouwbare en stabiele keuze.
    • SEMrush maakt het mogelijk om veel verschillende tools te integreren. Voorbeelden hiervan zijn: Google Analyticse en Google Docs maar ook aanbieders van software zoals Wordpress.
    • Doordat SEMrush gebruik maakt van innovaties en de motivatie heeft om vooruit te streven, blijft deze SEO tool zich voortdurend ontwikkelen en aanpassen aan veranderingen in de markt. 
    • SEMrush maakt gebruik van verschillende exceptionele mogelijkheden die een positieve invloed hebben op bepaalde tools en vormen van rapportage. 

Nadelen

    • Als beginner kan SEMrush moeilijk zijn in gebruik. Dit komt doordat dit een zeer complete tool is, die gebruik maakt van zijn veelzijdigheid. Hierdoor heeft het ook tijd nodig om jouw weg te vinden hierin. 
    • Bij het gebruik van SEMrush, kan het zijn dat jouw SEO tools aangepast moeten worden op de verschillende taalgebieden. Daarnaast heeft deze SEO tool op dit moment nog moeite met Nederlandse zoekwoorden.
    • SEMrush is duurder vergeleken veel andere SEO tools. Daarnaast kan het beter zijn om voor kleinere websites een goedkoper en eenvoudiger alternatief te vinden. 

De gebruiksvriendelijkheid van SEMrush

Is SEMrush gebruiksvriendelijk? SEMrush heeft zeer veel tijd besteed aan het produceren van een gebruiksvriendelijke lay-out. Dit springt vooral naar voren wanneer het vergeleken wordt met andere SEO-tools. Door het grote aanbod aan mogelijkheden kan SEMrush onoverzichtelijk overkomen. Echter, wanneer je hier bekend mee bent, is het zeer gemakkelijk te gebruiken. 

Maar hoe wen je aan het gebruik van SEMrush? Maak je geen zorgen! SEMrush maakt gebruik van een eigen handleiding om beginners te helpen bij het gebruik van deze SEO tool. De SEMrush Academy leert je hoe je het moet gebruiken en hoe je de SEO van jouw website verbetert. De Academy biedt een breed aanbod aan teksten en video’s die jouw een rondleiding geven door de SEO tool. Zelfs voor ervaren gebruikers van deze tools is het aangeraden om gebruik te maken van deze handleiding om zo het volledige potentieel van SEMrush te benutten. 

De mogelijkheden van deze SEO tool

We hebben al vaak in dit artikel besproken dat SEMrush een zeer veelzijdige tool is die gebruik maakt van een breed aanbod aan unieke mogelijkheden. Elk van deze functies zorgt voor de verzameling van andere data en zorgt voor verschillende inzichten die impact hebben op jouw onderneming. Maar wat zijn nu eigenlijk de meest populaire functionaliteiten binnen SEMrush? Dat vind je hier! 

    1. Ontdek technische inzichten van jouw website met “site audit”

Het optimaliseren van jouw website heeft maar één doel, het genereren van meer bezoekers en uiteindelijk leads. Maar om dit te kunnen verwezenlijken moet jouw website SEO technisch zijn. Je kan gebruik maken van verschillende SEO verhogende tools, maar als jouw website niet SEO technisch is, heeft dit niet veel zin. Hierdoor is een audit perfect voor jouw! Hiermee krijg je binnen korte tijd een volledige rapportage over mogelijke verbeterpunten die jij kan implementeren om jouw website nóg beter te maken. Daarnaast kun je ook zien hoe je deze punten ook daadwerkelijk kan verbeteren. Klinkt dit niet als muziek in de oren?! Ontdek hier wat de score is van jouw website!

    2. Ontdek de zoekwoorden magie van de Keyword Magic Tool

Wanneer je aantrekkelijke teksten voor zoekmachines wilt maken, is het belangrijk dat je gebruik maakt van gerelateerde en hoog scorende zoekwoorden. Van de essentie van zoekwoorden is SEMrush zich meer dan bewust. Hierdoor is het mogelijk om in zeer korte tijd een lijst met gerelateerde zoekwoorden te ontvangen. Ben jij benieuwd naar hoe dit werkt? Ontdek het hier! 

Maar hoe werkt dit eigenlijk? SEMrush maakt dit mogelijk doordat het alle verbasteringen van een zoekwoord levert wanneer jij jouw zoekwoord invult. Tegenwoordig beschikt deze SEO tool over meer dan 20 miljard zoekwoorden. Daarnaast biedt de Keyword Magic Tool verschillende informatie over de zoekwoorden. Het geeft je aan hoe moeilijk het is om met bepaalde zoekwoorden in Google te scoren en of de populariteit van de zoekopdracht aan het dalen is of aan het toenemen in vergelijking met de periode ervoor. 

    3. Beter goed gestolen dan slecht bedacht

Naast het doen van zoekwoordenonderzoek is er ook nog een andere manier om de waarde van zoekwoorden te ontdekken. Dit kan je doen door concurrenten te bestuderen. Met SEMrush is het mogelijk om inzicht te krijgen in de maandelijkse uitgaven van jouw concurrenten op verschillende zoekwoorden. Met het gebruik van SEA zorg je voor het beter vindbaar worden van zoekwoorden door betaling. Met de data die SEMrush jouw voorziet, ontvang je al informatie over verschillende zoekwoorden die een goed volume bezitten. Deze informatie kan jij gebruiken bij jouw SEO strategie.

    4. Backlinks: welke zijn populair en welke ankerteksten worden veel gebruikt?

Het analyseren van backlinks klinkt leuk, maar wat zijn dit eigenlijk? Een backlink is een link op een ander domein die als een verwijzing fungeert naar het domein van jou. Wanneer de backlinks op domeinen staan met een goede en relevante autoriteit, heeft dit een positieve invloed op de vindbaarheid van jouw domein binnen Google. Wanneer je bij SEMrush binnen “backlinks”de zoekopdracht ingeeft, ontvang je een luist met verschillende informatie. Zo is de hoeveelheid backlinks te zien, de gebruikte ankerteksten en nog veel meer informatie. Wil jij hier nu al mee aan de slag? Check dan hier de backlink-checker!

    5. Hoe jij het overzicht houdt over jouw campagnes

Vaak kan het zijn dat je bij verschillende campagnes het overzicht verliest. Daardoor zijn er veel verschillende aspecten die invloed hebben op de optimalisatie van jouw website. Het is belangrijk dat er een gestructureerde manier van ordenen wordt gebruikt. Het is belangrijk dat je informatie goed bijhoudt en overzichtelijk bewaard. Geen zorgen dat dit jou overkomt met SEMrush. SEMrush beschikt over “My Projects”die jouw een overzicht geeft van de verschillende campagnes die actief zijn. Daarnaast maakt SEMrush het mogelijk om overzichtelijke rapportages te creëren van de informatie die, zowel door jou als jouw concurrentie, is opgedaan.  

    6. Topic Research: Geen inspiratie? Geen probleem!

Wanneer je op zoek bent naar manieren om nieuwe content te genereren, dan heeft SEMrush dé perfecte oplossing voor jou. Binnen SEMrush is er “Topic Research”, deze tool kijkt naar concurrenten om te ontdekken wat de meest interessante content is die binnen het domein is uitgegeven. Deze zijn perfect om ideeën uit te halen voor jouw nieuwe campagne. Daarnaast biedt deze tool je veel informatie doordat het inzicht geeft in veelvoorkomende online vragen. Door in te spelen op deze vragen beschik jij over een voorsprong tijdens het opzetten van een nieuwe campagne. SEMrush analyseert en implementeert deze online gestelde vragen om daarmee nieuwe content te ontwikkelen. Dus wanneer je geen inspiratie meer hebt, neem dan een kijkje bij de Topic Research!

Naast de bovengenoemde tools, zijn er nog veel meer. Iedereen gebruikt deze tools op hun eigen manier en in zijn eigen hoeveelheid. Waar sommigen veel gebruik maken van de audits van websites, maakt de andere meer gebruik van de Keyword Magic Tool. Zoals je ziet, zijn de mogelijkheden van SEMrush bijna oneindig. Hierdoor is SEMrush een van de populairste SEO tools!

Maar wat kost het eigenlijk?

De kosten binnen SEMrush kunnen erg verschillen. Dit hangt er natuurlijk vanaf welk pakket je kiest. Waar SEMrush vroeger gebruik maakte van vier verschillende pakketten, maken ze nu gebruik van drie pakketten. Wil jij er achter komen welke pakketten dit zijn? Neem dan hier een kijkje!
Zojuist hebben we jouw inzicht gegeven in de hoeveelheid pakketten, maar welk pakket is nu perfect voor jou? Wanneer je alleen gebruik wilt maken van de basis, is het “Pro pakket” perfect voor jou. Dit pakket is perfect voor zzp’ers, startende ondernemers en marketeers die het doen als hobby. Wanneer je meer functionaliteiten nodig hebt, is het pakket ook duurder. Dit verleent toegang tot meer informatie, zoekopdrachten enzovoort. 

Zijn de kosten het waard?

Is SEMrush het waard ten opzichte van de kosten? De kosten en de mogelijkheden van SEMrush vormen een goede balans. De maandelijkse kosten van deze SEO tool zijn vrij hoog in vergelijking met de concurrentie. Echter, is het belangrijk dat je deze kosten naast de unieke mogelijkheden legt die SEMrush aanbiedt. Daarnaast is het belangrijk dat je voor jezelf overweegt of je al die mogelijkheden wel daadwerkelijk nodig hebt. Het enige dat wij kunnen verklappen, is dat wanneer je eenmaal je weg vind binnen SEMrush dat je hoogstwaarschijnlijk niets anders meer wilt!

Conclusie 

Er zijn tegenwoordig een groot aanbod aan SEO tools. Het is moeilijk geworden om een keuze te maken tussen al deze tools. Voor kleine ondernemers kunnen de kosten afschrikken maar voor grotere bedrijven is SEMrush dé perfecte SEO tool om te gebruiken. Deze tool bevat zo’n breed pakket dat het ook wel bekend staat als een alles-in-een SEO tool. Je kan gebruik maken van veel verschillende mogelijkheden binnen deze SEO tool, die jou helpt om de perfecte analyses en rapportages te ontwikkelen. Een van de minpuntjes is dat SEMrush nog verbeterd kan worden op het gebied van Nederlandse zoekwoorden. 

Het is duidelijk dat deze SEO tool een plek aan de top verdient. Ben jij al overgehaald om met SEMrush aan de slag te gaan? 

Wil je toch nog even verder kijken naar de concurrenten? Lees dan hier onze artikelen over Ahrefs en MOZ!

Wiggle fietskleding kopen via wielrenblog Wielermagazine