Waarschijnlijk ben jij het al duizenden keren tegengekomen. Wanneer je op verschillende zoekwoorden zoekt, kom je al snel de “top 10” of de “beste 5” tegen. Maar waarom zijn zulke teksten zo populair? Een van de aspecten die deze teksten populair maakt is dat ze recht door zee zijn. Je kan gemakkelijk de top tien van iets vinden zonder dat het veel tijd kost. Wil jij weten hoe jij interessante en wervende teksten kan maken? Dan is copywriting hetgeen dat jou gaat redden!
Wanneer je mensen wilt overtuigen op het internet, is copywriting dé perfecte oplossing! Maar wat is dat eigenlijk? Deze vorm van schrijven heeft als doel om mensen door middel van teksten te overtuigen. Het doel van deze teksten is om klanten te werven of andere leads te genereren. Met deze tekst proberen marketeers er voor te zorgen dat de potentiële klant verder door de marketing trechter komt. Dit is de weg die potentiële klanten afleggen wanneer ze een product of dienst willen kopen. Copywriters zijn mensen die gespecialiseerd zijn om leads te werven via teksten. De marketeer die dit doet, probeert door het gebruik van woorden, mensen te beïnvloeden.
Wil jij ook gebruik maken van deze wervende teksten? Dan ben je op de perfecte plaats! Eén zeer belangrijk aspect in het schrijven van teksten, is dat je ze schrijft in de taal van het publiek. Wanneer je een tekst voor jongeren schrijft maak je bijvoorbeeld geen gebruik van “u” in Nederland. Daarnaast is het belangrijk dat je antwoord geeft op vragen die je doelgroep kan hebben. Om je tekst te optimaliseren is het belangrijk dat je teksten persoonlijk zijn, zoek contact met het publiek van jouw teksten en zorg dat jouw tekst “straight to the point” is. Als laatste tip, wordt het aangeraden om te praten in een taal die duidt op verliezen in plaats van winnen. Het menselijk brein is banger om iets te verliezen dan ze de drang hebben om te winnen. Dit wordt ook wel verliesaversie genoemd.
Zoals je ziet, is deze vorm van schrijven niet gigantisch ingewikkeld. Echter, zijn er verschillende aspecten die je moet onthouden om zinloos schrijven te voorkomen. Daarnaast is het ook een proces van vallen en opstaan. Je leert wat wel werkt en wat niet werkt, tot dat je uiteindelijk een echte copywriter wordt!