Kleurgebruik: De perfecte emoties voor jouw website

Er zijn verschillende aspecten die een grote impact hebben op het design van de website. Een van deze aspecten is kleurgebruik. Hoe kan kleurgebruik nu zo belangrijk zijn voor het design van een website? Er zijn verschillende emoties die gekoppeld worden met kleuren waardoor je deze emoties kan manifesteren bij bezoekers. Benieuwd hoe jij dit doet? Lees dan snel verder!

Wat betekent de kleurkeuze?

Het is enorm belangrijk dat jouw kleurenkeuze objectief gemaakt wordt. Waarom is dit dan zo belangrijk? Wanneer jouw eigen lievelingskleur roze is, wilt dit niet betekenen dat dit een slimme keus is om te gebruiken bij een website die begrafenissen regelt voor mensen. Hierdoor is het extreem belangrijk dat je op de hoogte bent van wat je verkoopt en aan wie je het verkoopt. Hier moet je jouw kleurkeuze op aanpassen. Welke kleuren passen bij de emoties die je wilt manifesteren bij de bezoekers van jouw webpagina? Zo kan bij bruiloften fellere kleuren gebruikt worden dan bij een webpagina over begrafenissen.

Welke emoties horen bij welke kleurkeuze?

Zoals we nu weten, worden verschillende emoties opgeroepen bij verschillende kleuren. Maar welke emotie hoort nu bij welke kleur? Hier gaan we een paar van de bekendste kleuren bespreken en welke emoties of eigenschappen hier bij horen. We beginnen met rood, deze kleur staat voor liefde en passie maar ook voor kracht en gevaar. Daarnaast is geel, deze kleur staat voor energie, zomer en geluk. Maar wat staat er voor zakelijkheid, analytisch en loyaliteit? Dat is blauw! Ben je benieuwd naar de kleur van innovatie, verzorging en natuur? Dan past groen het beste bij jou! Als laatste zijn zwart en wit. Waar de ene staat voor kracht en autoriteit staat de ander voor puurheid en rust.

Voor welke emoties ga jij?

Er zijn veel verschillende kleuren paletten die elk hun eigen unieke vorm geven aan een website. Echter, past niet elk kleuren palette bij een website doordat de doelgroep, product of dienst in tegenstrijd met de kleur is. Het is erg belangrijk dat je kleuren kiest die jouw merk versterken en die passen bij jouw doelgroep. Dus maak snel je keuze!

Wiggle fietskleding kopen via wielrenblog Wielermagazine